Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, January 25, 2011

Salahkah Saya...?


SALAHKAH saya? Tiba-tiba saya teringat lagu Mengapa Aku Disalahkan dendangan Kelthum. Soalan ini adalah retorik bernada konflik. Ceritanya begini...
HARI itu saya ingin keluarkan sedikit duit daripada akauan ASW2020. Mulanya saya pergi ke CIMB. Selepas mengisi borang, saya pun tekan punat pada mesin nombor giliran. Wah, tertulis your number: 2142 dan now serving: 2113! Makna kata saya perlu tunggu 29 giliran lagi baru dapat berurusan. Tak boleh jadi ni... fikir saya. Silap-silap satu jam pun tak siap? Lalu saya keluar berjalan kaki mendaki sebuah jejantas menuju ke sebuah pejabat pos.
Di Pejabat Pos saya tekan punat pada mesin bagi mendapatkan nombor giliran. Tertulis atasnya no. anda 2175 dan no. sekarang 2155. Rasanya lebih baik tunggu 20 daripada 29. Tambahan pula di Pejabat Pos, dua kaunter dibuka. Saya pun menunggu di luar. Tiba-tiba saya terfikir sesuatu lalu masuk semula memeriksa kertas-kertas sekitar mesin no. giliran. Saya jumpa kupon bernombor 2172 sedangkan nombor itu belum sampai. Entah siapalah yang meninggalkannya di situ. Bukankah lebih baik dia masukkan ke dalam tong sampah?. Setelah mengambilnya saya keluar dari pintu. Tiba-tiba saya rasa nak periksa lagi lalu masuk semula. Saya nampak ada satu kupon atas lantai. Saya pun mengambilnya dan nombor 2160 yang tertera pun masih belum dipanggil. Kali ini saya mengambilnya dan duduk di bangku yang disediakan kerana nombor itu akan dipanggil tak lama lagi...
SELESAI berurusan, saya pun berjalan kambali menaiki jejantas di atas jalan raya yang kiri kanannya berpagar. Sebelum masuk dalam kereta, saya ingin lihat giliran berapakah sekarang di CIMB. Nombor yang baharu dipanggil ialah 2119! Wah, ternyata saya dapat menjimatkan banyak masa! Tetapi salahkah tindakan saya itu? Mintak ampun....
HARI ini di Pejabat Pos sama, saya pula terkena. Seorang pelanggan perempuan yang datang kemudian dari saya tiba-tiba dihulur sekeping kupon untuk kaunter A oleh seorang pelanggan lelaki kenalannya yang telah selesai urusannya di kaunter B. Saya tak kisah pun... tapi kalau boleh janganlah buat depan-depan saya hu hu.... Ternyata dia balik dulu dan saya perlu tunggu beberapa ketika lagi.

No comments:

Post a Comment