Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, September 27, 2010

Dato' Aripin Said - Penulis Cerita Rakyat


SEBELUM jam 8.00 pagi Ahad semalam, saya sedang menelaah sebuah buku dalam bilik apabila saya terdengar suara Aripin Said dari televesyen di ruang tamu. Dengan bersicepat saya menghambur keluar dan sempat melihat caption "Lagu rakyat "Bawang Merah" Dato' Aripin Said". Maka saya lupakan yang lain untuk menghayati persembahan beliau. Sambil menghayati Dato' Aripin Said mendendangkan "Bawang Merah" sambil mengetuk rebananya itu saya teringat sejarah dan terkenang nostalgia lalu. Antaranya antologi cerpen kanak-kanak Sayang Tuk Aki terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (1995) yang mengandungi 18 buah cerpen yang ditulis oleh Aripin Said, Nalida, dan saya sendiri. Agak panjang juga lagu rakyat itu waima liriknya berulang-ulang hinggakan saya resah bilakah lagu itu akan ditamatkan. Mungkin hanya beberapa saat lagi, tetapi terpotong kerana siaran Berita akan bermula. Selepas Berita, saya teruskan mendengar temu-bual pengacara TV1, iaitu Zaleha dan Adelynne Hani dengan Dato' Aripin Said dalam segmen Sembang Sosial - Dongeng & Cerita Rakyat itu. Buku Benawi dan Buluh Perindu Awang Selasar oleh Dato' Aripin Said di atas dibawa dan dibincangkan dalam segmen itu sementara buku Sayang Tuk Aki adalah antologi susunan Dato' Aripin Said yang empat buah cerpen saya terkandung di dalamnya.

1 comment: