Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, September 28, 2010

Swee Tin Bersara dari UPM

BEGITULAH tajuk berita kecil, tetapi bergambar foto subjeknya, dalam kolum Nasional Berita Harian Sabtu 25 September hlm. 4. Saya agak terkilan kerana tidak sempat mengunjungi beliau di pejabatnya menjelang persaraan padahal beliau pernah memaklumkan hal ini beberapa kali sebelum ini. Manalah tahu kalau saya boleh geledah biliknya dan menemui beberapa buah buku lagi yang boleh dibawa pulang... Sebelum ini pun hampir setiap kali saya muncul di pintu bilik atau pejabatnya, pasti ada buku yang saya bawa balik, sama ada buku kritikan sastera atau pun novel atau kumpulan puisi. Sama ada buku tulisan beliau sendiri atau pun tulisan penulis lain. Oleh hal yang demikian, tidak kurang sepuluh buah buku tulisan beliau yang saya miliki mempunyai tandatangan penulisnya. Dr. Lim Swee Tin, penerima Anugerah Penulisan SEA 2000 ini, dalam penulisan sastera memanglah ibarat langit dan saya bumi, tetapi saya amat gembira kerana pernah menjadi muridnya dalam kursus BBK3309 Drama Melayu ketika program Bacelor Sastera (Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM awal tahun 2004. Lama sebelum itu, kali pertama saya berbual dengan beliau ialah sewaktu diperkenalkan oleh Aripin Said (Dato') dalam sebuah restoran di Taman Sri Serdang.

No comments:

Post a Comment