Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, December 29, 2008

Borong Buku di Dawama


SEMALAM saya berpeluang ke Dawama, Hulu Kelang. Semuanya tanpa disangka dan tidak dirancang. Mulanya saya ke majlis perkahwinan seorang rakan di Ulu Yam. Saya ke sana beramai-ramai dalam sebuah van. Perjalanan ke sana dari Serdang melalui Lebuh Raya MRR2 mengingatkan saya tentang festival buku tersebut. Kalau nak pergi memang dah tak jauh. Tetapi saya hanya menumpang kenderaan orang. Sewaktu perjalanan balik selepas solat Zohor di sebuah masjid, saya pun berseloroh "Lepas ini kita singgah ke Dawama, beli buku." Kata-kata saya disambut positif oleh sebahagian daripada rakan-rakan yang seramai 11 orang termasuk dua kanak-kanak dalam kenderaan itu. Akhirnya harapan menjadi kenyataan. Saya beli 27 buah buku termasuk senaskah majalah Dewan Pelajar. Antara buku yang saya beli ialah "Teori Semantik" oleh Ruth M. Kempson, "Takah demi Takah" selenggaraan Mohd. Yusof Hasan, dan "Gaya dalam Cereka: Penerapan Linguistik dalam Prosa Cereka Inggeris" terjemahan Umar Junus. Maka bertambahlah koleksi buku saya seperti dalam foto di atas. Koleksi buku yang saya paparkan ini dianggarkan kira-kira 60% kerana ada dua almari lagi di rumah saya tapi tidak penuh. Dan sebahagian lagi ada di pejabat. Sempena hari ini cuti awal Muharam, saya ambil kesempatan ini mengucapkan selamat tahun baharu Hijriah.

No comments:

Post a Comment