Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Sunday, December 21, 2008

Johor: Ruang dan Skop Sejarah

PABILA menatap akhbar hari ini - Ahad - Mingguan Malaysia (21/12/2008:15), maka saya digamit nostalgia tentang sejarah. Tulisan Norizan Abdul Muhid itu penuh satu muka surat termasuk enam gambar yang setiap satunya penuh cerita. Satu daripadanya tertulis "Abdullah Zakaria Ghazali (tengah) dan Mohd. Rezuan Othman (kiri) semasa Seminar Penulisan Sejarah Nasional Malaysia di Universiti Malaya, baru-baru ini".

Nostalgianya ialah saya pernah menghadiri Bengkel Penulisan Novel Sejarah Johor yang diadakan pada 21-23 Julai 2006 bertempat di Puteri Resort, Ayer Keroh, Melaka. Bengkel itu dianjurkan bersama oleh Kerajaan Negeri Johor, Yayasan Warisan Johor, dan GAPENA. Dan Prof Dr. Abdullah Zakaria bin Ghazali adalah panel sesi 1 yang bertajuk "Johor: Ruang dan Skop Sejarah". Selepas menghayati ucapan beliau malam itu, saya semakin sedar tentang pentingnya sejarah.
Berbalik kepada siaran akhbar hari ini, dapat dikutip beberapa pernyataan penting. Seminar sehari yang dihadiri kira-kira 400 peserta itu bersetuju mewujudkan Struktur Organisasi Projek Penyelidikan dan Penulisan Sejarah Nasional Malaysia. Subjek sejarah dijadikan subjek wajib kepada pelajar sekolah rendah bermula Tahap 2. Dan rancangan menghasilkan sebuah buku yang konkrit, yang benar-benar asli tentang cerita sejarah negara, iaitu Sejarah Nasional Malaysia.

No comments:

Post a Comment