Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Saturday, December 27, 2008

Sebuah Eksposisi

SAYA masih berada pada tahap eksplorasi dalam bidang blog ini. Ada orang kata tahap tadika. Dan saya harus menerima hakikat ini dengan fikiran terbuka. Pantun Melayu ada menyebut: "Buah cempedak di luar pagar/ambil galah tolong jolokkan/saya budak baru belajar/kalau salah tolong tunjukkan" Setelah saya agak terkial-kial bertanya sana-sini bagaimana untuk memanmtapkan laman blog ini, hari ini saya rasa puas hati kerana dapat menyempurnakan beberapa perkara asas walaupun banyak lagi boleh diperbaiki. Benarlah ungkapan yang berbunyi apabila kita tahu sesuatu, kita akan sedar bahawa banyak lagi yang kita tidak tahu. Dalam al-Quran (Az-Zumar : 9) pun ada menyebut "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?". Petikan ini sangat popular untuk membedakan antara orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu. Pada sisi yang lain kita tidak boleh wewenang mentafsirnya kerana petikan ini hanya sebahagian daripada ayat sembilan. Dan ayat sembilan ini satu daripada keseluruhan 75 ayat yang terkandung dalam surah Az-Zumar yang sebahagian besarnya memperkatakan soal tauhid dengan berbagai cara. Pada tahap ini saya bak rerama yang baru keluar dari kepompongnya. Atau pun kudup sedang menguak kelopak. Entahlah. Wa 'llahu a'lamu bi 's-sawab, wa ilaihi 'l-marji'u wa'l-ma'ab.

No comments:

Post a Comment