Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, January 8, 2009

Buku bertandatangan penulisnya


MASIH tentang buku. Satu daripada kegemaran saya ialah memperolehi buku yang ditandatangani oleh penulisnya. Tentu berbeza jika beli buku di kedai berbanding mendapatkan terus dari penulisnya. Lazimnya apabila sesebuah buku itu bertandatangan penulisnya, bermakna kita pernah bertemu dengan penulis tersebut. Selain tandatangan, penulis tersebut menulis kata-kata semangat supaya kita juga terus menulis dan menulis lagi hingga berjaya. Sekurang-kurangnya pun penulis tersebut mencatatkan terima kasih atas sokongan. Kita akan terasa dihargai dan buku itu semakin meningkat nilainya - orang kata, nilai sentimentalnya. Justeru, buku-buku itu saya letakkan di tempat khas agar keluar-masuknya (dipinjam orang) lebih terkawal. Tentu berbeza jika buku yang telah ditandatangani itu dipulangkan (digantikan) dengan buku lain yang baru dibeli di kedai. Saya lazimnya berkesempatan mendapatkan tandatangan penulisnya semasa diadakan bengkel-bengkel penulisan, majlis diskusi buku, seminar, dan berbagai cara lagi. Antara penulis yang saya dapatkan tandatangan mereka ialah Othman Puteh(Allahyarham), Khadijah Hashim, Lim Swee Tin, Aripin Said, Nisah Haron, Ariff Mohamad, Siti Hajar, W.B Rendra, Siti Jasmina, Arbak Othman, Faisal Tehrani, Nalida dan lain-lain. Setakat ini koleksi buku saya yang bertandatangan penulisnya tidak kurang 40 buah. Buku-buku tersebut meliputi novel, kumpulan cerpen, antologi cerpen, kumpulan puisi, dan kritikan sastera. Antara buku-buku koleksi khas itu dipaparkan di atas.

No comments:

Post a Comment