Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Saturday, January 10, 2009

Nostalgia Sepasang Kasut Bola


APALAH maknanya sepasang kasut bola? Orang lain pun ada juga! Memang benarlah begitu. Tapi masing-masing tentu ada ceritanya sendiri. Kebanyakannya memang ada membeli kasut bola, digunakan untuk bermain bola sepak beberapa kali untuk beberapa tahun, kemudian lusuh dan dibuang. Kasut bola saya yang sebelah kiri itu adalah hadiah dari Radio Malaysia RTM. Kira-kira 20 tahun lalu, suatu malam saya memang sudah bersedia dengan kertas dan pen ketika mendengar siaran Dunia Sukan kira-kira jam 10.00 malam. Saya kemudiannya menjawab kuiz Dunia Sukan(Arena Sukan?) itu dalam sekeping poskad dan poskan. Alhamdulillah, saya antara pemenangnya dan saya ambil hadiah itu di Pejabat Pos. Saya cuba juga jengok-jengok di kedai untuk tahu berapa harganya tetapi tidak menemu. Bagaimanapun kerap juga saya gunakan kasut ini dan pernah menjaringkan gol dalam perlawanan penting. Awal tahun 2008 adalah kali terakhir saya gunakan sebab sudahlah saiz lapan, apabila dibaiki terasa semakin sempit. Lalu saya beli yang baru (gambar kanan) bersaiz sembilan. Malangnya saya sempat pakai dua perlawanan sahaja. Dalam perlawanan antara fakulti itu saya telah diterjah dan disiku dengan kuatnya pada rusuk kanan. Akibatnya saya menderita selama sebulan. Saya rasa macam tulang rusuk itu patah dan bahagian yang patah itu mencucuk-cucuk daging sewaktu bergerak. Pernah saya terbangun jam 4.00 pagi dan mengucap panjang apabila melihat gerak-gerak pada rusuk kanan itu. Gerakannya macam jantung sedang mengepam darah. Rasanya saya dah taubat dan tidak akan bermain bola sepak lagi selepas ini. Bercakap tentang bola sepak maka teringat pula sebuah novel yang ditulis oleh Alias Ismail bertajuk "Priiit!" Saya rasa beliau memang kaki bola apabila tersiar pula cerpennya "Delusi" dalam Mingguan Malaysia Disember lepas. Novel "Priiit!" itu saya gunakan untuk 'assignment' bagi kursus Kesusasteraan Bandingan. Kebetulan juga Alias Ismail adalah antara penulis yang saya sempat "temubual" (berinteraksi) sambil makan tengah hari semasa Perhimpunan Penulis Muda di Tanjung Piai suatu masa dulu. Noktah.

No comments:

Post a Comment