Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Saturday, January 3, 2009

Tidak tentu arah


HARI ini pada 4/6/2005 saya berada di tanah paling hujung di Selatan Benua Asia. Saya berada di Tanjung Piai, Pontian kerana menghadiri Perhimpunan Penulis Muda Nasional 3-6 Jun 2005. Kehadiran saya atas kapasiti ahli Kelab Sastera Dewan. Sdr Napie Mat selaku ketua, sewaktu mengarahkan saya menghadirinya melalui telefon berkata beliau juga telah mengarahkan seorang lagi ahli Kelab, iaitu Zurina Shafie hadir sama. Saya difahamkan pengangkutan disediakan dan bas menunggu di Rumah PENA. Bagaimanapun saya pergi dengan kereta sendiri dari Serdang, Selangor. Dipendekkan kata, sepanjang tiga hari dalam majlis seramai 300 orang itu, maka ramailah penulis yang saya temui. Ada yang sempat dibual sepatah dua, dan ada yang sempat dikongsi pengalaman dalam bidang penulisan. Apa yang saya pasti saya ingati mereka sebab wajah dan karya mereka sering mengisi dada akhbar. Bulan lepas (Disember '08) sahaja Mingguan Malaysia menyiarkan tulisan Zanazanzaly "Avule Aidiladha", Rozais Alanamy "Apabila Alam Berbicara" dan Alias Ismail "Delusi". Penulis lain yang sempat ditemui ialah Siti Hajar, Uthaya Sankar SB, Nasriah Abdul Salam, Nimoiz TY, dll. Mereka pula mungkin tidak ingat saya sebab wajah dan karya saya tidak muncul-muncul di dada akhbar. Justeru, pertemuan ini bagi saya mungkin yang pertama dan terakhir. WB Rendra dan Amaruszati saya temui lagi dalam Bengkel Penulisan Sastera Sejarah Johor di Melaka kemudiannya. Sementara beberapa penulis lagi memang kerap ditemui sebelum ini dan insyaAllah... saya selalu yakin tentang pertemuan, jodoh, ajalmaut di tangan Tuhan... Apa yang sempat saya rakam pada hari itu antaranya ialah tanda arah ke beberapa distinasi dan jaraknya. Antaranya seperti dalam gambar di atas, Seoul 4648 km, Beijing 4474 km, Bangkok 1417 km. Jaraknya saya yakin betul. Namun arahnya saya tak pasti. Pabila banyak arah... saya kerap tak tentu arah....

1 comment:

  1. ENCIK RAHMAN...

    SALAM...

    WAH TERUJA SAYA DENGAN BUKU-BUKU ENCIK RAHMAN YANG PENUH LEBIH DARIPADA SATU ALMARI TU.

    hehehehe

    ReplyDelete